جلسه گروه زبان با اولیا دانش آموزان


توضیحات

شیوه‌های نوین آموزش زبان انگلیسی به کودکان تفاوت زیادی با شیوه‌های سنتی دارند. امروزه بیش از آنکه تمرکز بر یادگیری لغات باشد، بر درونی‌سازی ساختارهای زبانی‌ تاکید می‌شود. یک لحظه به شیوه یادگیری زبان پارسی در دوران نوزادی و کودکی فکر کنید: ما در دوران کودکی ابتدا با لحن بیان و آواهای زبان فارسی آشنا می‌شویم و سپس با گسترش خیره‌کننده دایره واژگان، در عرض ۱ تا ۲ سال شروع به جمله‌سازی می‌کنیم.

در روش‌های امروزی هم زبان دوم را با «شبیه‌سازی فرآیند طبیعی یادگیری زبان اول» به دانش‌آموزان می‌آموزند. به‌عبارت‌دیگر، آموزش زبان به‌ شیوه‌های نوین، آموزشی فرآیندمحور است. کودکان ابتدا به‌کمک ابزارهایی مانند شعر، موسیقی و داستان، با آواهای زبان دوم آشنا می‌شوند، سپس نشانه‌های زبان و در نهایت کلمات را می‌آموزند. هر کدام از این مراحل نیز به چند مرحله کوچک‌تر تقسیم می‌شوند.

همان‌طور که می‌بینید، آموزش زبان به شیوه‌ نوین یک فرآیند پیچیده و عمیق است تا کودکان بتوانند به زبان دوم هم مثل زبان مادری خود تسلط کامل پیدا کنند. این فرآیند علاوه‌بر پیچیدگی‌هایی که دارد، نیازمند حمایت والدین است. کودکان اکثر روز را در خانه و کنار والدینشان سپری می‌کنند، پس برنامه‌های خانگی هم نقش موثری در پیشبرد برنامه‌های مدرسه دارند.

به‌همین‌دلیل، در تاریخ ۳۱ مرداد و در سالن اجتماعات دبستان ندای پیروز، جلسه گروه زبان با اولیای دانش‌ آموزان پایه‌های چهارم، پنجم و ششم برگزار شد. هدف اصلی این جلسه، آشنایی والدین با برنامه‌های تحصیلی سال جدید دبستان دوره دوم ندای پیروز بود. سرکار خانم شهرآئینی، سوپروایزر زبان، و تعدادی از پرسنل زبان در این جلسه حضور داشتند و توضیحاتی را به والدین گرامی ارائه دادند.  

امروزه دیگر یادگیری زبان و تسلط بر مهارت‌های چهارگانه آن یعنی شنیدن، گفتن، خواندن و نوشتن یک مزیت نیست، بلکه یک ضرورت است. امیدواریم که با برنامه‌ریزی درست و ایجاد هماهنگی‌های لازم بین مدرسه و خانه، بتوانیم شرایط ایدئالی را برای آموزش زبان دوم به کودکان فراهم کنیم.